Elektroninen urheilu on monen ammatti

Muistatko vielä ajan jolloin lapset, jotka pelasivat tietokonepelejä, olivat kaikkien äitien mielestä aikaa haaskavia laiskimuksia? Samaa virttä lauloivat koulujen opettajat ja muut kukkahattutädit. Tuolloin heillä kaikilla oli varsin hyvä pointti koska videopelien parissa viihtyvät lapset löytyivät myös koululiikunnan suhteen porukan häntäpäästä. Tämän lisäksi ajanvietto tietokonepelien parissa ei johtanut tulevaisuudessa suoranaiseen työllistymiseen tai hyvään opiskelupaikkaan. IT-teknologian myötä kaikki tämä muuttui. Pelaaminen voikin osoittautua taloudellisesti hyvin kannattavaksi.

Pelaaminen ammattina

Suurin osa meistä yhdistää pelaamisen kasinopeleihin sekä vedonlyöntiin tietokonepelien sijaan. 2000-luvun alussa Internetin avulla pelaamisesta alkoi kehittyä maailmanlaajuinen viihde- ja kilpailumuoto. Suurin osa peliturnauksista keskittyy FPS- ja MOBA- genreihin. Elektronisen urheilun ensimmäiset vuodet keskittyivät lähinnä amatöörien välisiin kilpailuihin ja vasta ensimmäisen vuosikymmenen lopussa kyseiset peliturnaukset saivat enemmän huomiota. Nykyään turnauksien voittajat vievät kotiin miljoonien voittorahat sekä sponsorisopimukset suurilta pelinkehittäjiltä. Ei siis ihme, että nykyään naapurin 13-vuotias Rasmus saattaa tienata enemmän kuin hänen lääkäri vanhemmat. 

Suurimmat tapahtumat

Maailmanlaajuisesti suurimmat peliturnaukset kokoavat yhteen niin parhaat pelaajat, suurimmat sponsorit sekä luonnollisesti yllättävän suuren määrän katsojia. Nykypäivän tunnetuimmat turnaukset ovat World Cyber Games, Major League Gaming, Electronic Sports World Cup sekä World e-Sports Games. Stream-palveluiden myötä turnauksia voi seurata myös kotoa käsin, tarkoittaen sitä, että tapahtumien todellinen suosio ei välttämättä näy paikan päällä. Toisaalta jos joku pystyy laskemaan energiajuomien määrän, meillä olisi suhteellisen hyvä käsitys turnausten kävijämäärästä.

Urheilua vai ei?

Tapahtumia seurataan valtamediassa yhä suuremmalla mielenkiinnolla, sillä monen ulkopuolisen silmissä tietokonepelien pelaamisella ei ole mitään tekemistä urheilun kanssa. Rehellisyyden nimissä myönnettäköön, että tietokoneen ääressä istuminen ei ole suoraan verrannollinen esimerkiksi jääkiekon tai tenniksen kanssa. Ymmärrettävistä syistä tuntikausia istumista ja energiajuoman ryystämistä ei nähdä kovin urheilullisena aktiviteettinä, sillä urheilussa ihmisen kuuluisi liikkua. Mutta usko tai älä turnauksissa on ollut tapauksia jossa pelaajat jäivät kiinni kiellettyjen aineiden käytöstä. Vaikka kyseisiä lääkkeitä ei voida suoranaisesti kutsua steroideiksi, pelaajat pyrkivät parantamaan keskittymiskykyä esimerkiksi Ritalin, Adderol ja muiden amfetamiini lääkkeiden avulla.

Väliäkö sillä

Muistetaan myös se, että shakkia pidetään myös urheilun muotona. Tärkeintä on se, että nuorilta löytyy motivaatiota ja mielenkiintoa jotakin harrastusta kohtaan, josta voi myös tienata mukavasti rahaa. Tämän lisäksi elektroninen pelaaminen voi johtaa tulevaisuudessa myös erilaisiin työllistymismahdollisuuksiin aloilla joissa haetaan nuoria, jotka hallitsevat joukkuepelaamisen ja strategisen suunnittelun.

Näin ollen kukkahattutätien kannattaa miettiä muutaman kerran ennen kuin he arvostelevat nuorten trendejä.